Pages

Thursday, October 22, 2015

SIAPA SAYA?

SITI NORASMAH BINTI MISMAN
235467

Siapa saya?
Dilahirkan pada tanggal 30 jun 1994, aku dibesarkan bersama 3 orang adik beradik yang lain. Mempunyai seorang abang dan dua adik lelaki yang lain, aku secara rasminya menjadi anak perempuan tunggal dalam keluarga. Beerti Puteri Pemaaf, Siti Norasmah nama diberi. Dilahirkan secara normal dan mempunyai berat 3.14kg, Hospital Muar menjadi saksi kejadian kelahiran aku. Mempunyai sifat yang ceria dan suka bercerita, aku digelar penyeri keluarga.
Walaupun aku seorang anak perempuan tunggal dalam keluarga tetapi itu tidaklah menjadi satu alasan untuk aku digelar anak manja atau anak emas. Mak dan ayah aku sentiasa memberi layanan yang sama ke atas adik-beradik aku yang lain. Tiada istilah anak emas atau anak manja antara adik-beradik aku.
Mempunyai seorang abang yang sangat tegas dengan adik-adiknya, aku juga ialah seorang kakak yang garang terhadap adik-adik aku saat abang aku tiada di rumah. Perbezaan umur yang tidak berapa jauh antara kami, mungkin ianya salah satu sebab hubungan antara kami tidak berapa rapat. Walaubagaimanapun, akulah yang paling rapat dengan adik-adik aku.
Dilahirkan dalam keluarga yang sederhana membuatkan aku dan adik-beradik yang lain sentiasa berdikari. Bekerja waktu cuti sekolah adalah perkara biasa yang kami lakukan. Wang yang kami dapat akan kami gunakan untuk membeli barang keperluan sekolah.
Aku kini sudah melanjutkan pelajaran di sebuah Institusi Pengajian Tinggi Awam. Menceburi Bidang Komunikasi adalah diluar jangkaan aku sendiri. Sejujurnya, bukanlah mudah untuk menerima kritikan dan pandangan negatif dari masyarakat yang bermentaliti “belajar di IPTA, tidak cerdik.” Benarlah kata cerdik pandai, pengalaman itu mendewasakan. Menceburi Bidang Komunikasi ini, aku berpengalaman mengetahui bagaimana pihak-pihak media menghasilkan dan menyiarkan sebuah berita.
Mungkin kisah aku tidak begitu manis untuk dijadikan gula-gula. Ini realiti kehidupan aku. Pahit manisnya aku harus tempuh. Setiap yang buruk, beri aku peluang untuk aku perbaiki. Setiap yang baik, ingatkan aku untuk tidak meninggi diri.


No comments:

Post a Comment